Coca-Cola and the rest of us

June 4th, 2012

Watch these videos:

FLOW: For Love Of Water (Full Length), 83.33 min:

  • Irena Salina’s award-winning documentary investigation into what experts label the most important political and environmental issue of the 21st Century – The World Water Crisis. Salina builds a case against the growing privatization of the world’s dwindling fresh water supply with an unflinching focus on politics, pollution, human rights, and the emergence of a domineering world water cartel. Interviews with scientists and activists intelligently reveal the rapidly building crisis, at both the global and human scale, and the film introduces many of the governmental and corporate culprits behind the water grab, while begging the question ‘CAN ANYONE REALLY OWN WATER?’ tifying the problem, FLOW also gives viewers a look at the people and institutions providing practical solutions to the water crisis and those developing new technologies, which are fast becoming blueprints for a successful global and economic turnaround.

Always Coca-Cola – India, 28.35 min, June 2006:

  • As a principal sponsor of FIFA, Coca-Cola is keen to trade in on the World Cup’s image of fair play and good sportsmanship. But many believe its business practices make a mockery of this reputation. For thirsty fans at the World Cup, there’s only one choice of soft drink available. Whether it’s Coke, Sprite or Bonaqua, all the brands on sale belong to coca-cola. Many of theses drinks are produced in India, where Coca-Cola’s business practices have elicited widespread condemnation. “The coca cola factory ruined my life,” despairs one farmer. Producing 0.33L of coke requires 1L of water. In some villages near cola factories, water levels have dropped by 60m. Harvests have fallen by more than 40% because there is not enough water to irrigate fields. But Coca-Cola denies all responsibility. “We are not the problem”, states spokesman Rajiv Singh. “There are simply too many people living here who are wasteful with water.” Coca-cola also stands accused of pollution and union busting. Many workers in their factories receive around 50 cents for a 12 hour shift. They have no unions and sometimes receive no compensation for injuries sustained. As Bhagwab Das Yadav states: “All we want is for coca cola to respect India’s labour laws.”

COCA-COLA in Colombia:

  • El Caso Coca Cola (spoken partially in english resp. in spanish): 1/9, 9.50 min; 2/9, 9.50 min; 3/9, 10.00 min; 4/9, 10.00 min; 5/9, 10.00 min; 6/9, 10.00 min; 7/9, 10.00 min; 8/9, 10.00 min; 9/9, 6.23 min: Documental que reseña el pleito de un pequeño Sindicato Colombiano (Sinaltrainal) contra la gigante COCA COLA. Amparados por una ley usamericana que permite que extranjeros presenten casos en sus tribunales por violaciones de derechos humanos cometidos por sus empresas. Los trabajadores estan empecinados en que se haga justicia, la multinacional no quiere ceder, sin embargo se empieza a ver afectada por la campaña intensa llevada en su contra, una historia de un David y un Goliat con efectos sociales, politicos y publicitarios sin precedentes. ¡Una historia de solidaridad internacional!
  • Same video subtitled in french: L’affaire COCA COLA, 86.06 min: Les réalisateurs German Gutiérrez et Carmen Garcia dressent un réquisitoire accablant contre l’empire Coca-Cola, soupçonné dêtre impliqué dans l’enlèvement, la torture et le meurtre de chefs syndicaux qui luttaient pour l’amélioration des conditions de travail en Colombie, au Guatemala et en Turquie. Les cinéastes suivent les avocats en droit du travail Daniel Kovalik et Terry Collingsworth, ainsi que le militant Ray Rogers, directeur de la campagne Stop Killer-Coke!, alors quils mettent tout en œuvre pour obliger le géant américain de l’industrie des boissons à répondre de ses actes dans cette bataille juridique pour les droits de la personne.
  • Same video with translation into german: Der Fall Coca Cola, 85.56 min: Dass Coca Cola nicht nur zuckersüß ist, zeigt dieser endrückliche Film über Blut, Tränen und Limonade. Abfüllfabriken in Kolumbien, Guatemala und der Türkei, in denen die Menschenrechte mit Füßen getreten werden, mutmaßliche Kidnappings, Folter und Ermordungen von Gewerkschaftsführern. Gutierrez und Garcia ist mit The Coca Cola Case eine packende Dokumentation gelungen, die einen fahlen Nachgeschmack hinterlässt. Die bittere Wahrheit hinter der süßen Limonade. In Kolumbien wird im Schnitt jede Woche ein Gewerkschaftler umgebracht, was den US-Konzern Coca Cola nicht davon abhält, dort große Abfüllanlagen zu unterhalten. Amerikanische Arbeitsrechtler untersuchen daraufhin das Gebaren des amerikanischen Getränkekonzerns in Kolumbien und machen wie zuvor auch in Indien oder der Türkei diverse schwere Menschenrechtsverstöße geltend. Coca Cola bestreitet alle Vorwürfe, die Familien Ermordeter ziehen vor Gericht und erreichen nach fünf umkämpften Jahren immerhin einen Vergleich. Aus verschiedenen, leicht recherchierbaren Gründen zählt Coca Cola nicht eben zu den Lieblingsmarken der Anhänger von politisch und ethisch bewussten Konsumentscheidungen. Das dürfte sich auch kaum ändern durch diese engagierte, um peinliche Enthüllungen nicht verlegene Dokumentation, in der sich aufschlussreiche Interviews, Nachrichtenbilder, Milieustudien, Zeugenaussagen und Gerichtsprotokolle aneinander reihen und ein nicht eben positives Licht werfen auf die modernen Praktiken unter dem Logo der braunen Brause. der fall coca cola case doku killer coke mafia dokumentation deutsch kolumbien paramilizen mord kokain krieg.

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